عوامل موثر در انتخاب رنگ کفپوش ها

850

رنگ

یکی از مسائل مهم در انتخاب کفپوش, رنگ است. در انتخاب رنگ, بجز سلیقه باید نکات دیگری را نیز در نظر داشت. برخی از این نکات عبارتند از : کاربری, زمان و وسعت

با وجودی که سلیقه, نقش اساسی در انتخاب رنگ دارد, اما هر فضا اقتضاء خاصی دارد که در انتخاب رنگ باید در نظر داشت. برای روحیه کودکان, در فضاهای مخصوص ایشان رنگ های شاد بیشتر لازم است.

اطاق خواب و فضاهای مختص استراحت, با رنگ های تند ( باصطلاح ” جیغ” ) چندان همخوان نیست. در این فضاها رنگ هائی باید استفاده شود که باعث آرامش فرد یا افراد میگردد.

اطاق های کار, مطالعه و کتابخانه , نیاز به رنگهائی دارند که باعث نشود تمرکز اشخاص بهم بخورد. برخی برای این فضاها, رنگهای تیره تر را ترجیح میدهند. با توجه به شخصیت و روحیات متفاوت انسان ها, مسلما نمیتوان برای همه رنگ های معینی را پیشنهاد کرد. اما لازم است هر کس در تعیین رنگ اینگونه فضاها, دقت نماید که چه رنگی بیشتر باعث تمرکز او میشود و باصطلاح حواسش را پرت نمیکند.

اطاق های پذیرائی در منازل و ادارات, کاربرد های گوناگونی دارد. روحیات و مهمانانی هم که پذیرائی میشوند, گاه متفاوت است. اما آنچه مهم است, توجه کافی به روح پذیرائی در این فضاهاست. پذیرائی میتواند اهداف گوناگونی داشته باشد. لذا در انتخاب رنگ و مبلمان این فضاها باید توجه داشت که در مواقع لزوم به آسانی و سهولت قابل تغییرات باشد. گاهی نور پردازی, پرده ها و تزئینات جنبی اطاق و view بیرون اطاق این تغییرات مختصر را عملی میکنند.

اطاق پذیرائی باید هم معرف شخصیت میزبان و نیز مناسب هدف مهمانی و روحیات مهمان یا مهمانان باشد. لذا چیدمان و رنگ اطاق پذیرائی, امری بسیار شخصی است.

فصل و زمان از دیگر نکات مهم موثر بر انتخاب رنگ است. برخی رنگ ها را گرم و برخی را برعکس سرد می نامند. این موضوع با وجودی که تا حدی شخصی است, اما تابع برخی اصول روانشناسی نیز می باشد که بهتر است در انتخاب رنگ لحاظ شود.

معمولا رنگ های روشن, باعث میشوند فضا وسیعتر بنظر برسد. برعکس رنگهای تیره, فضا را جمع و جور تر می نمایند. متراژ هر آپارتمان یا اداره و . . . از مواردی است که قبل از انتخاب رنگ بهتر است در نظر گرفته شود. گاهی نیاز داریم فضا, کمی صمیمی یا رسمی تر باشد. در هر یک از این موارد, میتوان رنگ های مختلفی را در نظر داشت. این موضوع تا حدودی به انتظار و کاربرد هر فضا نیز مرتبط است.

در مورد انتخاب رنگ مسایل بیشتری نیز وجود دارد. مباحثی که بصورت سرفصل اشاره شد, تنها این هدف را داشت که ذهن ما را در موقع انتخاب, کمی بیشتر به تعمق وا دارد. همانقدر که وسواس بیش از حد میتواند خرید را به کاری واقعا دشوار تبدیل کند, بی توجهی و انتخاب سَرسَری هم میتواند باعث دلزدگی یا پشیمانی سریع گردد. رعایت تعادل در اینمورد, هم باعث صرفه جوئی در وقت و نیز احساس رضایت خاطر بیشتر در خریدار و فروشنده میگردد. یک فروش خوب, فروشی است که هر دو طرف از آن احساس مثبتی داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.