سخنی درباره ویژگی متفاوت رقابت در صنف تزئینات داخلی ساختمان

در شطرنج رقابت, مراقبت و توجه به حریفان نباید مانع تمرکز ما بر حرکت و نقشه خود گردد.
739

سخنی درباره ویژگی متفاوت رقابت در صنف تزئینات داخلی ساختمان

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

ما ذیل مبحث مدیریت خواهیم کوشید درباره سایر مسائل مدیریت ( از جمله ویژگیهای خاص یک فروشنده موفق ) به تفکیک و بیشتر گفتگو کنیم.

این مطلب از مجموعه یادداشتهائی است که ما با هدف ارتقاء نگاه مدیریتی دست اندرکاران این صنف منتشر می نمائیم. در روزگاری که کار تیمی اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند, اینگونه مطالب آموزشی به اموری بدل شده اند که بقول معروف ” از نان شب واجب ترند “. آنچه در کار تیمی بویژه اهمیت دارد آنست که این کار بدون آموزش و بازآموزی مداوم, دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشد.

یکی از گلایه های سالیان اخیر مدیران دفاتر و فروشگاههای دکوراسیون داخلی ساختمان آنست که ” دست زیاد شده ” و دیگر نمیتوان مثل سابق فروخت. این گلایه بویژه از سوی فروشگاههای واقع درمحلات بیشتر شنیده میشود. والا مغازه های همسایه هم در بازار معمولا به اینگونه از رقابت عادت دارند.

در شطرنج رقابت, مراقبت و توجه به حریفان نباید مانع تمرکز ما بر حرکت و نقشه خود گردد.

در سالهای پیش از انقلاب ” اتحادیه اصناف ” که متولی صدور جواز کسب برای صنوف گوناگون بود, معمولا حریمی را برای هر مغازه قائل میشد و تا فاصله معینی اجازه کسب مشترک به دو فروشگاه محلی نمیداد. اما با افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ و . . . این روال دیگر وجود ندارد و در بسیاری خیابان ها ( بویژه در تهران و شهرهای بزرگ ) تعداد قابل توجهی مغازه های معاملات املاک و . . . تزئینات داخلی ساختمان می بینیم که با فاصله کم و گاه در همسایگی یکدیگر به کار و کسب مشغول اند.

دوران آرامش رقابت های محدود, مدتهاست که سپری گشته است !

اما آنچه دفاتر تزئینات داخلی ساختمان را از دیگر فروشگاهها متمایز میکند, جنبه فنی و زیبائی شناختی است که معمولا در صنوف دیگر کمتر میتوان جست. به این ترتیب رقابت بین فروشگاههای تزئیناتی همسایه, بجای آنکه تنها محدود به ” قیمت” و ” برند” شود, میتواند شامل کیفیت و نظم در خدماتی باشد که قبل از فروش, ضمن نصب و پس از تحویل کار را شامل میشود.

دیدگاه حذفی در رقابت مدتهاست که ناممکن و کهنه شده !

به این ترتیب بجای هرگونه گلایه و وقت تلف کردن برای فروش های زیر قیمت ( اصطلاحا خراب کردن قیمت ), بهتر است هر فروشگاه تزئیناتی تمرکز را بر مزیت رقابتی خود بگذارد. در چنین حالت فروشگاهی میتواند از اعتبار بیشتری در محل برخوردار باشد که دارای تیم لازم نصب منظم, مسئول و زُبده باشد.

کم کم هر خیابان و محله هم به راسته رقابت صنوف مشترک بول شده است !

وقتی مشتری پا به چنین فروشگاهی میگذارد, نخست با فروشنده ای مواجه میشود که با اطلاعات کامل در زمینه نیاز و خواست او, مناسبترین گزینه های کفپوش, دیوارپوش, پرده, سقف کاذب یا . . . را به مشتری عرضه میکند. در این زمینه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی مخصوص,میتواند بسیار موثر باشد.

گام دوم بازدید بموقع و لازم از موضوع سفارش است تا بدین ترتیب مشتری بصورتی دقیق تر با نوع و هزینه آنچه واقعا به دردش میخورد آشنا شود. کنترل لازم در نصب بموقع و با کیفیت از جمله بخشهای بعد از فروش است که معمولا آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمیگیرد.

گام آخر فروش در صنف تزئینات داخلی ساختمان, رسیدگی و توجه لازم به نکات ضمن و بعد از بهره برداری است که ممکن است حتی مشتری نیز( به هر دلیل ) علاقه ای به طرح آن نداشته باشد. از آنجا که فروشنده و مشتری در محلات در هر صورت همدیگر را می بینند, فروشنده با برخورد گرم خود میتواند متوجه شود که بقول معروف کار به دل مشتری نشسته باشد.

فروش در صنف تزئینات داخلی ساختمان تنها زمانی تقریبا باتمام میرسد که مشتری در موقع بهره برداری از نتیجه کار واقعا راضی باشد.

آنچه گفته شد البته اختصاص به فروشگاهها و دفاتر تزئیناتی دارد که در محلات به کسب و کار مشغول اند. اما تا حدی میتواند به کار فروشگاههای بازار ( در این مورد بازار سهروردی ) نیز بیاید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.