نگاهی به مناسبات کار تیمی و رقابت

هنر یک کارآفرین ضمن تشخیص فرصت ها و ریسک پذیری و نگاه به آینده, چینش صحیح نیروهائی است که میتوانند ایده او را به عمل در آورند.
944

نگاهی به مناسبات کار تیمی و رقابت

این مطلب اگرچه جنبه عمومی دارد, اما توجه ویژه ما به کسانی است که به کسب و کار در رشته ” دکوراسیون داخلی ساختمان “ مشغول هستند. از جمله این گروهها, دفاتر معماری داخلی ساختمان, فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان و صنف محترم نصاب می باشند که از جمله به نصب انواع کفپوش های ساختمانی ( از جمله انواع کفپوش های pvc , پارکت چوبی و لمینیت ) اشتغال دارند.

از آنجا که کار فروش نیز امروزه یه یک کارهای تیمی بدل شده,  ما ذیل مبحث مدیریت خواهیم کوشید درباره سایر مسائل مدیریت ( از جمله ویژگیهای خاص یک فروشنده موفق ) به تفکیک و بیشتر گفتگو کنیم.

این یادداشت را بدانجهت در سایت ” بهفرم کفپوش ” بازنشر میدهیم که اینگونه مطالب از جمله میتواند در ارتقاء و تعمیق نگاه مجموعه ای که یک ” تیم ” را تشکیل میدهند مفید باشد. کار تیمی در روزگار ما اهمیت روزافزونی یافته است و خیلی از کارها ( مثل نصب انواع کفپوش pvc ) که در گذشته جنبه فردی داشتند, بتدریج به مجموعه کارهای جمعی بدل شده اند که بدون آموزش و بازآموزی کار تیمی دیگر نمیتوانند آینده آنچنانی داشته باشند.

یک بیننده محترم سایت, کارتونی را ارسال نموده که با استفاده از داستان مشهور مسابقه لاک پشت و خرگوش, با 3 سناریو مختلف نکات مدیریتی را یادآور شده که نهایتا متضمن برتری کار تیمی در یک شرکت است.

امروزه مزیت کار تیمی اگرچه در اداره شرکت ها کاملا روشن است, اما ظاهرا در کار فروش که اساس آن بر رقابت می باشد چندان مناسبتی ندارد. ولی این تنها ظاهر امر است و اگر کمی دوراندیشانه تر بنگریم, خواهیم دید که در پس این رقابت جانانه موارد بسیار زیادی برای همکاری و کار تیمی وجود دارد که بسود هر دو یا چند طرف رقابت است.

کار تیمی اگرچه ظاهرا با کار فروش در تضاد است, اما نیاز جدی مشتری برای یک خرید مناسب و رضایت بخش است!

یکی از وجوه تمایز اقتصادهای پیشرفته و کهنه, همین تشخیص موارد اشتراک است. آنان در عین دقت در حفظ اطلاعات هر معامله و مشتری, بسیاری از اطلاعات را نیز بشکل کاملا شفاف در معرض نگاه همگان قرار میدهند.

اینترنت و شبکه های متعدد اجتماعی باعث افزایش جدی سطح آگاهی عمومی شده و همین تغییر, کار ” فروش” را نیز متحول نموده است. به این ترتیب در شیوه نوین فروش, بجای روش کهنه “حبس اطلاعات”, هر فروشنده می کوشد با ارائه اطلاعات بیشتر و شفاف ( حتی از محصولات رقیب ) اعتماد بیشتر و نتیجتا سهم بیشتری از بازار را کسب نماید.

زنده یاد امیرحسین آریانپور استاد سابق جامعه شناسی دانشگاه تهران در سالهای قبل از انقلاب در کتاب مرجع ” زمینه جامعه شناسی” در مورد برتری مقوله ” مسابقه ” به ” رقابت ” اشاره جالبی دارد. او مینویسد در مسابقه هر کس می کوشد بواسطه برتری های خود پیش بیفتد. حال آنکه در رقابت تمرکز بر از میدان بدر کردن رقیب است.

اگر در گذشته, رقابت بازی “برد – باخت” بود, امروز رقابتی پایدار و نتیجه بخش است که اساس آن بر ” برد – برد” باشد. با هم این ویدئو خوب و آموزنده را می بینیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.