برخی راهنمائی جهت نصب قرنیز کفپوش pvc

نمونه دیوار منحنی
12,292

برخی راهنمائی جهت نصب قرنیز کفپوش pvc

 

وقتی برای پوشش کف از کفپوش pvc و لمینت استفاده میشود, بهتر است بجای قرنیز سنگی یا سیمانی از قرنیزهای طرح چوب استفاده شود که از جنس لمینت می باشند.

انتخاب رنگ قرنیز هرچند بنا به سلیقه اشخاص ممکن است متفاوت باشد, اما اصولا بهتر است رنگ قرنیز یک پرده سیر یا روشن تر از کفپوش انتخاب شود تا بجهت تضاد رنگی حاشیه کار زیباتر بچشم آید.

در این یادداشت تنها قصد داریم نحوه برش قرنیز در زاویه های اطاق را بازگو نمائیم. نصب قرنیز اطاق یا سالن هائی که دارای انحناء معین, بیضی یا دایره می باشند نیز فوت و فن خاصی دارد که لازم است در نهایت دقت صورت گیرد.

                        نمونه دیوار منحنی

در مورد اطاق هائی که زاویه گوشه های آن بیشتر یا کمتر از 90 درجه است, برای آنکه بتوانیم زاویه برش دقیق قرنیز در گوشه های اطاق یا سالن را بدست آوریم از ابزار نجاری استفاده میشود که به آن ” گونیای واشو ” گفته میشود. این گونیای چوبی شامل دو قطعه است که میتواند حول یک سر گونیا کاملا باز یا بسته شوند. به این ترتیب  زاویه دو قطعه چوب میتواند از صفر تا 180 درجه متفاوت گردد. برای سهولت گردش دو قطعه از پیچ و مهره مخصوصی استفاده میشود که به آن خروسکی میگویند.

                       فارسی بر ماشینی

وقتی زاویه هر کُنج اطاق توسط گونیای واشو مشخص شد, الگوی زاویه را با استفاده از مقوی می سازیم. سپس دو لبه بیرون مقوی را دقیقا بر هم قرار میدهیم تا نصف زاویه دقیقا بدست آید. سپس با استفاده از گونیای واشو این ” نیم زاویه ” را روی قرنیز خطکشی کرده و برش میدهیم. به این برش اصطلاحا ” برش فارسی” میگویند.

                       فارسی بر دستی

معمولا روی دستگاههای مخصوص برش قرنیز سه زاویه 30, 45 و 60 درجه مشخص شده است. اما برای بدست آوردن زاویه های دیگر لازم است از گونیای واشو و روش فوق استفاده کرد.

                 نمونه گونیای واشو فلزی

در مورد قرنیز دور ستونهای گرد و دیوارهائی که بشکل منحنی است, معمولا از دو روش استفاده میشود. برخی مواقع میتوان با برش قطعات کوتاه قرنیز و فارسی کردن لبه هائی که بهم متصل میشوند, همان حالت منحنی دیوار را بدست آورد.

اما مواقعی هم هست که اگر نصاب کاملا ماهر باشد, میتواند با شیارهائی به فواصل و عمق مساوی در پشت قرنیز, یک شاخه بلند قرنیز را به حالت منحنی درآورد و نصب نماید. در چنین حالت باید دقت نمود اگر فواصل یا عمق شیارها نامساوی باشد, قرنیز بجای انحناء دارای اضلاع شکسته خواهد شد که دیگر آن زیبائی لازم را نخواهد داشت.

نصب اینگونه قرنیزها هم نیازمند دقت بیشتری است. برخی مواقع لازم است قبل از استفاده از چسب مایع, از میخ های بی سر مخصوص یا پیچ چوب مناسب استفاده نمود. فواصل بین میخ و پیچ ها به تناسب میزان انحناء دیوار میتواند کم یا بیشتر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.